
Marian Thunnissen
Lector bij het Lectoraat Dynamische Talentinterventies en Leading Lector kenniscentrum Leven lang Ontwikkelen
Fontys
Haar hart ligt bij onderzoek doen. Aan het einde van haar studie Sociale en Organisatiepsychologie merkte ze hoe leuk ze het vond om een scriptieonderzoek uit te voeren. Daarna vormde ‘onderzoeken’ een rode draad in haar loopbaan. ‘Je kunt heel nieuwsgierig zijn en naar andere organisaties kijken, zonder steeds van baan te hoeven wisselen.’ In 2008 kwam ze in het hbo terecht. Sinds april 2016 is ze lector bij Fontys.
Lector bij het Lectoraat Dynamische Talentinterventies en Leading Lector kenniscentrum Leven lang Ontwikkelen
Fontys
Na mijn studie heb ik twee jaar op de onderzoeksafdeling van het CNV gewerkt. Daarna heb ik vier jaar als onderzoeker bij het IVA gewerkt, een instituut voor sociaal-wetenschappelijk onderzoek, destijds verbonden aan de Universiteit van Tilburg. Bij Syntens, een eerstelijns adviesbureau, heb ik MKB-bedrijven geadviseerd over sociale innovatie. Op een gegeven moment miste ik de verdieping. Een lector van de Hogeschool Utrecht vroeg me te komen meedraaien in een van de onderzoeksprojecten. Dat was het moment dat ik de hbo-wereld ben ingestapt. En die bevalt me heel goed!’ Ze startte er als onderzoeker, gaf later ook onderwijs en begeleidde afstudeerders bij de opleiding HRM.
Bij de Hogeschool Utrecht kreeg ze de kans om een promotieonderzoek op te starten. Begin 2015 promoveerde ze aan de Universiteit Utrecht met een proefschrift over Talentmanagement op Nederlandse universiteiten. ‘Dan heb je de smaak van ontwikkeling te pakken! Toen ik begon na te denken over een volgende stap, kwam de vacature voor een lectorpositie op Fontys voorbij. Een prachtkans, die ik met beide handen heb aangegrepen. Op ons lectoraat draait alles om talentontwikkeling en talentmanagement. Daar wordt heel veel over gesproken, maar wat gebeurt er nou precies in de praktijk? Wij doen daar onderzoek naar. We leren van de praktijk, voeden onze wetenschappelijke kennis en inzichten en geven die weer terug aan de praktijk.’
Ze stuurt een team aan van kenniskringleden. Daarnaast voert een aantal studenten opdrachten uit voor het lectoraat. Ze ziet zichzelf als ‘meewerkend voorvrouw’, zette de onderzoekslijnen uit en wierf de docent-onderzoekers. ‘Ik vind het belangrijk dat mensen een thema oppakken dat ze zelf interessant vinden én waarmee ze in hun praktijk te maken hebben. Persoonlijk vind ik talentontwikkeling in teams en organisaties – en de spanningen daarbij – heel boeiend. We vormen een leuke en bevlogen club, leren ontzettend veel van elkaar en houden elkaar scherp.’ Ze heeft ook regelmatig contact met studenten: ze begeleidt een aantal afstudeerders op het lectoraat, verzorgt gastlezingen of wordt door studenten geïnterviewd als expert.
Naast lector is Marian Leading Lector van het Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen. In haar rol als Leading Lector is Marian vooral bezig met de ontwikkelingen van de onderzoekslijnen, kijkt ze welke projecten er lopen en onderzoekt ze samen met de anderen welke kansen er liggen. “Ik kijk bijvoorbeeld mee naar regionale partners die kunnen helpen bij het stimuleren van Leven Lang Ontwikkelen. Denk aan de leerwerkloketten of de ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development. Met het kenniscentrum willen we eraan bijdragen dat elke werkende professional zichzelf zijn of haar leven lang kan ontwikkelen, en daar zijn onze regionale partners heel belangrijk bij. Omdat we binnen dit kenniscentrum vanuit verschillende perspectieven naar vragen kijken, leidt dat tot interessante en vernieuwende inzichten en benaderingen.”
‘Ik heb hier mijn ideale baan kunnen creëren. Het onderwerp waarmee ik me bezig houd geeft me veel energie. Vooral ook door er samen met anderen aan te werken. Ik vind Fontys een prettige organisatie. Ik waardeer de zelfstandigheid en vrijheid in mijn werk. Ik heb inspirerende collega’s, iedereen is geïnteresseerd en altijd bereid om mee te denken. Sowieso kan ik het hbo aanraden. Er gebeurt enorm veel! De innovatie van het onderwijs, de manier waarop je echt in teams samenwerkt, de ontwikkelingen in de omgeving. Zelf kijk ik ernaar uit om op langere termijn mooie nieuwe projecten aan te vragen. Want we weten steeds meer, maar ook heel veel nog niet.’