Functietypes in het hbo
Werken in het hbo omvat meer dan werken als docent. Ook in ondersteunende- en staffuncties lever je een bijdrage aan het hoger onderwijs. En wat dacht je van onderzoek doen? Als (docent)onderzoeker of lector kun je met praktijkgericht onderzoek echt een stempel drukken op jouw vakgebied. En in een managementfunctie staan je veel uitdagingen te wachten. Benieuwd wat je in deze rollen kunt verwachten? Hieronder vertellen we je er meer over.
Onderwijsgevend
Als docent help je jonge mensen om zich te ontwikkelen tot een echte beroepsprofessional. Je draagt je eigen kennis en praktijkervaring over, maar veel belangrijker nog: je zet je studenten aan om daar zélf over na te denken, mee aan de slag te gaan en tot nieuwe inzichten te komen.

Onderzoek/lector
Als (docent)onderzoeker of lector krijg je de kans om echt een stempel te drukken op je vakgebied. Je verricht praktijkgericht onderzoek binnen een hogeschool, samen met een eigen kenniskring. Je ontwikkelt nieuwe kennis, je draagt bij aan de beroepspraktijk én aan het verbeteren van het onderwijs.

Ondersteundend/staf
Een hogeschool heeft net als iedere organisatie een veelheid aan specialisten nodig op het gebied van bijvoorbeeld administratie, ict, hr, communicatie, facilitaire zaken of inkoop. Zonder deze ondersteunende- en staffuncties kan geen enkele school functioneren.

Management/leidinggevend
In een managementfunctie bij een hogeschool staat je een flink aantal uitdagingen te wachten. Je geeft leiding aan een divers samengesteld team van professionals. Samen werk je aan verbetering van het onderwijs. Zowel inhoudelijk als procesmatig.
