- 24 februari 2025
Lectoraten in de toekomst
Hogescholen zijn de afgelopen jaren getransformeerd van onderwijsinstellingen naar kennisinstellingen die midden in de maatschappij staan. Welke ambities zijn er voor de komende jaren als het gaat om de rol van lectoraten en lectoren?
Hogescholen werken in zowel onderzoek als onderwijs actief samen met universiteiten en kennisintensieve bedrijven. Voor het komend decennium is de opdracht van hogescholen om het gat tussen kennisontwikkeling en kennistoepassing verder te dichten en het kennisabsorptievermogen van Nederland te verhogen. Daarom zijn onder meer de volgende ambities geformuleerd.
Ambities
Meer lectoren en docent-onderzoekers voor de verdere versterking van het samenspel tussen onderzoek en onderwijs.
Bevorderen van samenwerking tussen lectoraten en het tegengaan van versnippering door krachtenbundeling.
Verder investeren in Centers of Expertise, living labs, field labs of kenniswerkplaatsen waarin hogescholen en bedrijven samenwerken aan onderzoek.
Bevorderen van samenwerking in de onderzoeksketens met andere onderzoeksinstellingen en bedrijven.
‘Ik werk samen met een lector die gespecialiseerd is in businessmodellen. Wij kunnen zelf veel innovaties binnen ons vakgebied bedenken, maar het moet ook te realiseren zijn in de markt. En daar denken specialisten op het gebied van bijvoorbeeld businessmodellen of marketing over mee. Juist dit soort uitwisselingen maken het werken binnen de hogeschool voor mij heel speciaal.’
CindyVeenhof
Lector Innovatie van Beweegzorg (Hogeschool Utrecht)
In dit licht is het de verwachting dat de rol van lectoren en lectoraten alleen maar belangrijker wordt.
Onderzoeksvacatures
Lector Cyber Security
Senior onderzoeker Startup Readiness to Scaleup
Postdoc onderzoeker ‘Anders organiseren van onderwijs’